poniedziałek, 1 października 2012

Rozwiązywanie problemów.

Nasze działanie w większości opiera się na algorytmach w sytuacjach takich jak:
-znajdowanie haseł w encyklopedii, szukamy hasała przy określonej literze, a nie kartkujemy kartka po kartce, aby znaleźć właściwe hasło,
-wydawanie reszty w sklepie przy użyciu najmniejszej liczby monet , działanie bankomatów,
-organizowanie rozgrywek szkolnych tak , by w najkrótszym czasie wyłonić najlepszych,
- wybór najkrótszej trasy po zadanych miejscach,
-pakowanie plecaka, tak aby zmieściło się w nim jak najwięcej.

Napotkane sytuacje możemy podzielić ze względu :
a).na ilość rozwiązań.
-konwergencyjne-mają jedno rozwiązanie,
-dywergencyjne-mają więcej niż jedno rozwiązanie,
b).na ilość dostępnych informacji początkowych:
-problemy otwarte-gdzie nie ma z góry przewidzianych rozwiązań(np. zadania otwarte na maturze),
-problemy zamknięte-dla których jest znany zbiór rozwiązań(test wyboru)
-problemy orientacyjne-te, które powstają w trakcie zdobywania wiedzy o otaczający świecie, np,prace naukowe fizyków,
-problemy decyzyjne-takie , z którymi mają do czynienie politycy lub wojskowi,
-problemy praktyczne- rozwiązywanie zagadnień konstrukcyjnych , technicznych,
-problemy teoretyczne- ustalanie ogólnych strategii postępowanie.


Jak metodycznie szukać rozwiązanie problemu:
1.Najpierw należy przeanalizować sytuacje problemową.
2.Należy ustalić, co nas ogranicza w rozwiązaniu problemu i poszukać innych rozwiązań.
3.Po znalezieniu rozwiązania musimy sprawdzić czy rozwiązuje całkowicie nasz problem.
4.Jeśli nasze rozwiązanie nie spełnia naszych wymogów , musimy poszukać innego.
5.Stosujemy znalezione rozwiązanie i  stosujemy ten sposób do rozwiązywania innych problemów.


Metody badań naukowych:
-metoda obserwacyjna- polega na prowadzeniu obserwacji np.biologicznej,
-metoda eksperymentalna-polega na prowadzeniu badań(eksperymentowaniu),
-metoda ankietowa-oparta na przeprowadzaniu wywiadów z innymi ludźmi,
-metoda statystyczna-pozwala badać sprawy , które nie możemy zbadać w całości samemu,
-krytyka źródeł-stosowana do oceny przebiegu minionych wydarzeń np. w historii,
-analiza krytyczna- polegająca na analizie opracowań innych badaczy.

Algorytm- mianem algorytmu określamy wszelkie przepisy postępowanie,które doprowadzają do uzyskaniu oczekiwanego efektu.
Algorytm powinien charakteryzować się takim cechami jak :
-poprawność-dla każdego zestawu danych spełniających daje poprawny wynik,
-skończoność-prowadzi do wyniku po skończeniu określonej czynności,
-jednoznaczność-za każdym razem dla tych samych danych , prowadzi do tego samego wyniku,
-szczegółowość-opis schematu postępowania jest odpowiednio precyzyjny i jednoznaczny ,
-uniwersalność-pozwala rozwiązać inne podobne zadania.

Algorytm zachłanny-w dużym uproszczeniu polega na tym , że w trakcie szukania drogi do rozwiązania całego problemu, w kolejnym kroku , podejmujemy działanie najlepiej rokujące w danym momencie.

Algorytmy typu Monte Carlo-inaczej algorytmy losowe, czyli takie, w których na pewnym etapie wprowadzamy element losowości.

Rekurencja- bardzo dobrze znany i często nieświadomie stosowany sposób postępowanie. To pewien sprytny sposób definiowania rzeczy.

Heurystyka-'znajduje, odkrywam', uczy wykrywania nowych związków i relacji między obserwowanymi faktami i dochodzeniu dzięki temu do nowych teorii, dla których brak jeszcze naukowych opracowań.

Typy dyskusji :
-za i przeciw-ma na celu szersze patrzenie na dany problem,
-oxfordzka- odbywa się w dwóch zespołach o przeciwnych poglądach,
-panelowa- składa się z dwóch etapów :przedstawienia pomysłu i komentowania prze oglądających,
-akwarium- jedna grupa dyskutuje na wybrany temat, druga grupa analizuje  ich przebieg dyskusji od względem skuteczności,
-sokratejska- opart na krytycznym myśleniu i otwartych pytaniach,


Podstawowe etapy pozwalające grupie na rozwiązanie problemu:
1.Opis i analiza problemu.
2.Koncepcja rozwiązana problemu.
3.Wybór i uzasadnienie sposobu rozwiązania.
4.Analiza poprawności rozwiązania.
5.Sprawdzenie, czy problem został rozwiązany.


Jeśli problem dalej nie został rozwiązany należy:
-upewnij się , że właściwie rozumiesz problem,
-przedstaw problem w postaci pojedynczych , otwartych pytań,
-nie rozpoczynaj poszukiwania rozwiązania, póki nie powstanie precyzyjna specyfikacja,
-dokonuj grupowego podsumowania analizy problemu,
-stawiaj problem we właściwym świetle,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz